googled9dffa6ecde1df15.html

HVORFOR?

Vi blev bestilt af Nyborg Kirke til at spille på Danehof 2017 med vores trio BarokChok. BarokChok satte et passende repertoire sammen og tog det med i Munkekælderen, hvor vi i to dage underholdt folk med røverhistorier om instrumenterne og musikken.

Imellem koncerterne gik vi rundt, lyttede til gøglere og musikere og indsnusede atmosfæren på Danehof. Vi var enige om, at det her, det ville vi være en del af med al vores faglighed i en folkelig ramme. Vi ville lave en markedsoptræden med alt det bedste fra vores årelange konservatorieuddannelser og 30 års entertainment i musikbranchen. Det skulle være med den originale musik på originale instrumenter MEN sat i en usædvanlig ramme. Det skulle være noget, vi ikke oplevede på alle de markeder, vi satte os for at besøge i hele sommeren. En performance, vi gerne selv havde set, men ikke var der.

HVORDAN?

Vi har besøgt markeder i hele landet. Både middelalder og vikinge-arrangementer.
Vi har snakket længe og alvorligt med andre musikere og gøglere i branchen.
Vi har mailet med instrumentbyggere og genreeksperter.
Vi har anskaffet de instrumenter – primært specielle fløjter – vi ikke havde i forvejen.
Vi har snakket med vikingehåndværkere, stade-ejere, nålebindersker, krigere, dragt-entusiaster og reenactere fra såvel vikinge- som middelaldermarkeder.
Vi har syet på dragter, kigget på kalkmalerier, lyttet på musikindspilninger, diskuteret indhold og spændingskurver.
Vi har læst bøger, besøgt museer og set film.
Vi har spurgt os for og holdt møder med arrangører og museumsfolk.
Alle har de velvilligt øst af deres viden, gjort os klogere, budt os velkommen og givet os endnu mere blod på tanden.
Der har været meget forskellige holdninger til “det historisk korrekte”, og vi har sat den historiske kurs ved at være tro mod det vi musikfagligt kan gøre 100 % autentisk – resten af vores optræden, er blevet klædt på med skelen til både det praktiske og det økonomiske.

Uden de store sværdslag og med en større og større viden i bagagen er Skramle & Blæsekonen så dukket op foran os.
Blæsekonen bevæbnet med blæseinstrumenter og Skramle trækkende sin kærre, fyldt til randen med rusten krigerbeklædning og gamle bulede kogekar.
De råber op, de larmer, de spiller. På alt og alle.

Noget gammelt på en helt ny måde: Middelalderstomp. Vikingestomp.

HVEM?

Tine K Skau er konservatorieuddannet blokfløjtist, multiinstrumentalist, musikdramatiker, performer, komponist og udøvende musiker. Se www.tinekskau.dk

Kai Stensgaard er konservatorieuddannet percussionist, internationalt kendt marimbaspiller, steelpanspiller, stomp-nestor og komponist. Se www.kaistensgaard.com